Užvirė kraujas. Dėl tų, kurie atsisako matyti daugiau nei paviršių. Dėl tų, kurie galvoja, kad kito žmogaus gyrimas yra tiesiogiai proporcingas jų asmeniniam nuvertinimui. Tų, kurie pagal geriausias sovietmečio tradicijas vis dar galvoja, kad žmonės turi būti lygūs – jei kažkas aukštesnis – pripjauti, jei žemesnis – pra/pritempti.
Kalbu apie paskutinį komentarą Luckaus istorijai, talentingai papasakotai filme „Meistras ir Tatjana“. Autorius sakosi pažinojęs abu veikėjus (Luckų ir Krakauską) ir teigia, kad filme, interviu ir pasakojimuose jų herojus (Luckus- aut. past.) – kone su sparneliais.
Su sparneliais? Tikrai? Vien dėl to, kad filme per mažai dėmesio skirta žmogžudystei? Kad mušama į vienus vartus ir nepapasakota apie tai, kad nužudytasis buvo jaunas, gabus, nors dar neišgarsėjęs fotografas (…) bet jau pakankamai įsigilinęs į technikas ir jas įvaldęs? Kad po jo žūties taip pat liko žmona ir mažametis sūnus? Kad nėra interviu su jo žmona ir užaugusiu vaiku? Žiūrėkim – tuoj to imsis portalai, dievinantys serialus – bėda gali būti tik tame, kad įvykis per senas, nes jau dabar būtų pakalbinti visi aplinkiniai iki arklio brolio vaiko.
Ar slepiamas faktas, kad Luckus Krakauską nudūrė? Ar reikėtų kažkokio papildomo, garsesnio pasmerkimo, pamoralizavimo? Ar filme ir prie kiekvieno prisiminimo, interviu, interneto komentaro, kaip ant cigarečių pakelio, turėtų nuolat eiti prierašas “bet jis gi nužudė žmogų?”
Ar nusikaltimą (galimai afekto būsenoje) padaręs žmogus negali būti prisimenamas kaip teisingas, rūpestingas, geras, išskirtinai talentingas? Ar dėl nusikaltimo jo kūrinių vertė sumažėja? Ar tas kitas buvo toks pats talentingas, tik nepelnytai neįvertintas ir dėl to ne toks įdomus kaip kaltininkas? O gal tiesiog nesinaudojo tokiais, atseit, pigiais triukais kaip gražuolė žmona ir liūtas ant pavadėlio?
Aš suprantu, kad skaudu, jog kito jauno ir, tikiu, gan perspektyvaus žmogaus gyvenimas buvo atimtas taip absurdiškai. Tačiau tai įvykęs faktas ir gyvenimas nesirutulioja pagal šeimos narių, draugų ar visuomenės pageidavimus. Ar keista, kad atsimenami būtent tie, apie kuriuos atsiminimai ryškiausi?
Dar autorius apie Luckų sako: deja, atsitokėjęs pražudė ir save“ Ar tai dėl to, kad žudytis negerai? Ar dėl to, kad niekas nebeturėjo galimybės kolektyviškai ir asmeniškai išdoroti kaltininko ir kas dieną jam priminti, ką jis padarė, ypač jei būtų pelnęs dar didesnį pripažinimą ir stebuklingu būdu trumpam užsimiršęs?
Vieni vartai ir vien geri atsiliepimai – suinteresuotųjų postringavimai. Faktas, kad filmą, kaip ir daugelį kitų vertingų meno kūrinių, reikėtų žiūrėti pasiruošus – pasiskaičius. O žmonės kritinio mąstymo dėka patys sugeba atskirti faktus nuo vertinimų. Ne bėda daugiau pasidomėti ir po filmo, nes jis neturi pretenzijų į tikrovę objektyvizuojančią dokumentiką. Priešingai – tai subjektyvus ir meniškai išpildytas režisierės matymas, realizuojant menininkės laisvę išryškinti ją pačią jaudinančius aspektus.
O Luckus už tai, ką padarė, susimokėjo iš karto ir be išlygų. Ir tik naivistas toje istorijoje mato vien romantiką, herojus ir legendas, bet nemato po visu tuo slypinčio jausminio sudėtingumo, kur be juodos ir baltos yra dešimtys pilkų atspalvių.
Bet ką tokio galima pasakyti normaliai mąstančiam žmogui, kad taip atsitiktų? – retoriškai klausia autorius. Taip klausia visi, nesuvokiantys, kad žmonės ir gyvenimo įvykiai nėra A+B=C. A: Mes nežinom, kas kaupėsi Luckaus galvoj ir širdy. B. Mes nežinom, ką žuvusysis jam pasakė. Taigi mes neturime supratimo, kokios masės sprogstamasis mišinys buvo susikaupęs ir kaip įskelta ugnelė. Taigi šiame konktekste mąstančiam žmogui tas klausimas primityvus ir beprasmis.
Asmeninis žmonių pažinojimas, deja, neprideda supratimo, gebėjimo jausti juos, jų tarpusavio ryšius, santykius su aplinka. Tai subtili dėlionė, be abejo, visada ir visiems nuspalvinta asmeninės patirties ir pasaulėžiūros.
Kai pati einu pro tą Jakšto kiemą arba Vrublevskio gatvę, kur Luckus fotkino žmones per liūtį, jis man vis dar ten. Skausmingai gyvas. Tikiu, kad Bronius Krakauskas tiems, kam buvo svarbus, gyvas ne mažiau. Gyvybė vertinga vienodai, skiriasi tik paliktų pėdsakų apimtis ir ryškumas.
Gail
Žmonės – visi be išimčių – yra geri. Tikrąja to žodžio prasme. Net tie, kuriuos ir žmonėmis vadint nesinori… Tiesiog elgiames mes visaip – neteisingai, nedorai, neatsakingai – dėl įvairių priežasčių ir aplinkybių. Tik, ar gali būt kitaip, jei esi netobulas? Tik, ar būtume čia, jei būtume tobuli?
Strelka
Tas komentaras yra ne vienintelis toks. Atsiranda ir jaučiančių pareigą palyginti, kodėl menininkams “leidžiama” tai, kas “neleidžiama” paprastiems mirtingiesiems. Konkrečiai: http://bendraukime.lrytas.lt/isklausykite/laidoje-pajuto-veidmainyste-kodel-pamirstame-tamsiaja-puse-20151105034111.htm
“Kažkaip visų šitų pagyrų fone pasimeta girtuoklystės, muštynės, visos kitos nelaimingos moterys, buvusios meistro mūzomis ir, ko gero, tikrai jį mylėjusios, ir vaikai, kuriais menininkas nesugebėjo pasirūpinti”, – sako tv produkcijos atbukintom smegenim negalintys suvokti, kad menininkui (šiuo atveju režisieriui) viešas apatinių skalbimas yra visiškai neaktualus.
Julė
Keistas tas komentaras, keistas.
Tiesą sakant, aš buvau viena iš tų, į “Meistrą ir Tatjaną” ėjusių be jokių jokių išankstinių žinių (galit kreivai žiūrėt, bet net apie tą esminę žmogžudytę sužinojau tik filmui įsibėgėjus). Ir man filme buvo pakankamai užuominų, tylų, nusuktų žvilgsnių ir tikrovės grybšnių, iš kurių aišku. Kad viskas sudėtinga, kad nė velnio ne su sparneliais, o veikiau tragiškasis herojus. Ir filmas būtent tokį smegenų malūnėlį ir užkūrė: “be juodos ir baltos yra dešimtys pilkų atspalvių” (ir chromatinių taip pat). Ir dar tai, per kokios spalvos ir laužimo stikliuką savo gyvenimą paišyt galim, norim ir renkamės.
P.S. Man su kiekvienu įrašu judviejų blogas vis labiau ir labiau!!